Varför det?

Varför ska jag fråga mig själv det? För att du ska veta varför dina kunder ska välja dig hellre än någon annan i din bransch och område. Kan du inte själv svara på frågan, hur ska då kunderna veta anledningen till att de ska gå till dig och inte till konkurrenten. Allting blir så mycket enklare om du vet svaret på några frågor.

  • Varför ska du välja mig?
  • Vad är jag bra på?
  • Vad är min specialitet?
  • Ger jag kunden den uppmärksamhet den bör få?
  • Vad är min röda tråd? Har jag en röd tråd?
  • Vad skiljer mina produkter/tjänster från konkurrentens?
  • Vilken service ger jag? Är den bättre än din konkurrent?
  • Vad är det som gör att dina nuvarande kunder kommer till dig?
  • Har jag gjort det lätt för kunden?

Vem är jag och mitt företag?

Av vilken anledning ska du komma till mig och köpa mina produkter/tjänster? Är jag mer kvalificerad eller har jag kanske bättre produkter, bättre parkeringsmöjligheter eller håller jag mig välutbildad inom mitt område och vet alla trender, är det kanske en produkt/tjänst som jag vet är toppen och står ut från mängden? Om du funderar så hittar du säkert det där du är riktigt duktig på eller den där produkten som är så där toppenbra.

Ge uppmärksamhet

Uppmärksamhet, ger du det? eller gör du bara ditt jobb? Alla människor vill bli uppmärksammade, men på olika sätt. Vissa vill kanske bara få gå och sätta i stolen och bli ompysslade eller gå själva och kika i butiken utan frågvis personal. Medan andra vill ha hela din uppmärksamhet. Det är viktigt att veta vem som vill ha vad. En del vill ha hjälp och råd om vad som är bäst för just honom/henne medan andra har full koll själv eller vill i varje fall inte ha några råd från dig.

Vi säger att din service är outstanding, dina kunder får möjlighet att sitta ner, få kaffe/the eller kanske till och med lite bubbel till veckoslutet. Du pysslar helt enkelt om dina kunder så de känner sig som prinsar och prinsessor för en stund. Men hur är det med din hemsida? syns det någonstans att du pysslar om dina kunder? hörs det i telefonsvararen? syns det i skyltfönstret, i inredningen? Ser dina kunder att det är din hemsida de har kommit till även om inte själva namnet skulle stå där? eller hade de trott att de hamnade hos någon helt annan? Den röda tråden är viktig.

Mitt sortiment

Har jag bättre, dyrare, billigare eller kanske fler produkter att välja på än konkurrenten? Eller kan det vara så att jag vet mer om mina produkter än många andra gör? Vilken passar till vad, vilka fungerar fint tillsammans?

Har du någonsin ställt dig frågan vad det är som gör att just dina kunder kommer till just dig? Är det för att du är superduktig, är det för att du är supertrevlig, är det för att du alltid håller vad du lovar eller vad är det som gör att de väljer just dig?

Vad menar jag med ha gjort det lätt för kunden? Hur flexibel är du när dina egentliga tider inte passar? Har du egentligen öppet de tider som dina kunder behöver dina produkter/tjänster? Hur enkelt är det att boka tid eller komma i kontakt med dig? Det kan ju till och med vara så att du har gjort det alldeles för lätt och snärjt in dig själv i något ohållbart. De kanske går att nå dig via mejl, via telefon, via sms, via messenger, via en onlinebokning, via LinkedIn, via Instagram…..det blir svårt att hålla reda på alla ”inkorgar” och risken att du missar någon är rätt stor. Lär dina kunder hur du vill ha det, de flesta anpassar dig och de som inte gör det, ja de kanske inte var dina bästa kunder ändå.

Fråga dig själv

Så ta papper och penna och skriv ner ett antal frågor till dig själv och svara på dem, sätt upp lappen så att du memorerar vad det är som gör dig och ditt företag så speciellt. Sen måste man kanske revidera den efter ett tag men det tar vi då.

 

Lisa