Dandelion – att sprida sitt varumärke. Görs det av sig själv nuförtiden? Fungerar det fortfarande, så som det fungerade för 20 år sedan? Kan man sitta och bara göra det man alltid har gjort? Det fungerade ju då och kanske fungerar det lite fortfarande, eller? Troligtvis har dina besökare sjunkit i antal, kanske säljer du inte lika bra som förr, kanske ser du att dina konkurrenter går om dig och du undrar varför?

Dandelion

Jag valde dandelion för att den är vacker och symboliserar lite av det jag vill ha sagt. Vi som företagare är tyvärr inga dandelions, vi måste kämpa för att sprida vetskap om vårt företag.

Det krävs så mycket mer av dig som företagare idag än för 20 år sedan, för det första hade du inte så många konkurrenter och de befann sig inte heller på en massa olika platser i landet eller utanför. Dina konkurrenter låg dig nära, oftast i samma stad. Du annonserade ibland i lokaltidningen och några få gav sig på radioreklam.

Nu behöver du vara aktiv mest hela tiden och på flera olika ställen samtidigt. Det handlar om att, du måste, vare sig du vill eller ej, hänga med i tiden…ja om du vill överleva som företagare förstås. Känner du att nej, detta är inget för mig då är det kanske dax att fundera på att lägga ner företaget eller låta någon annan ta över innan det går överstyr.

Sköter sig själv…

När man har startat en sida för företaget på Facebook eller Instagram eller gjort en webbutik eller hemsida så tycks många tro att, jaha, då var det klart och sen sköter sig allt av sig själv. Det gör ju inte det, tyvärr. Det måste komma inlägg ofta, minst tre gånger i veckan och en hemsida måste vara levande för att synas, skriv om händelser, nya produkter, provade produkter, tips och råd, nya bilder. Egna bilder är väldigt viktigt, särskilt om det handlar om hår, hud och naglar eftersom egna bilder berättar om hur duktig du är medan bilder från leverantörer säger ingenting om dig och din kunskap.

  • Du måste ta dig an sociala medier
  • Du måste lära dig ta bra bilder med mobilen
  • Du måste själv veta dina styrkor
  • Du måste själv veta varför kunderna ska komma till just dig
  • Du måste visa för kunderna att du kan
  • Du måste visa att dina kunder blir nöjda
  • Service är AO och blir viktigare och viktigare
  • Du måste ta reda på vilka dina kunder är eller vilka kunder du vill ha
  • Kunder vill uppleva något inte bara handla, bli klippt eller masserad

 

Det lilla extra…

Har du en salong, satsa på det lilla extra, kanske riktigt gott kaffe och kanske till och med en enkel hembakad kaka, på fredagen och lördagen kan du bjuda på bubbel. Vad gillar dina kunder? Vet du det? Du kanske erbjuder 10% rabatt men dina kunder kanske mycket hellre vill prova en ny produkt.

Skiv ner på ett papper, vilka kunder vill du ha, var finns kunderna, hur når jag dem, kan jag göra all marknadsföring själv eller är det bättre att betala någon annan, hur mycket pengar kan jag avsätta till marknadsföring, vad är dina starka sidor, vilka är dina svaga sidor…

Om vi säger så här att vi omvandlar webben till en city. Du har precis köpt en hemsida (lokal) och den befinner sig just nu på en bakgata av en bakgata och ingen hittar dig förutom någon vilsen själ som förirrat sig. Du ställer ut en liten skylt på den stora gågatan, (gör ett marknadsföringsinlägg på Facebook) sen tänker du ahh det kom ju ingen ändå, jag gjorde ju som alla säger och ändå kom det ingen, så du ödslar inte tid på fler inlägg (ställer inte ut skylten på gatan fler gånger).

Nu tänker ju jag då, ställde du ut skylten på gatan vid fel tid, när inga kunder gick där? Fel vägbeskrivning kanske? Satte du ut skylten en gång och sen struntade i det? eller kan det tänkas att dina kunder är på gatan vid flera olika tidpunkter? Att vara uthållig. Att bara fortsätta lägga ut fina bilder som länkar till rätt del av din hemsida. Att prova olika tider, olika dagar. Det lönar sig i längden att vara konsekvent och inte ge upp.

Du behöver jobba lite mer än en Dandelion för att lyckas sprida ditt varumärke.

 

Lisa