Följa med i tiden. Vara på hugget. Se om sitt hus. Vara nyfiken. Vilja mer. Våga titta på konkurrenter. Vilja utvecklas. Vilja lära nytt. Allt detta och mer därtill är ett blomstrande företags A och O. Att ha en röd tråd och att ha tänkt igenom vad ditt företag/du ska framhäva och är bra på. Om inte du vet, hur ska dina kunder veta?

Oavsett om vi tycker om det eller inte så går tiden och utvecklingen framåt. Det går inte, att att inte finnas på Internet längre och faktiskt inte heller att bara finnas där med en gammal urvattnad hemsida som har sett sina bästa dagar och som inte fungerar tillfredställande, snabbt och fungerar på alla enheter som datorer, paddor och mobiler.

Några exempel på en hemsida som hade sett sina bästa dagar men som jag fick den stora äran att putsa till.

Bilder

Här ser du att några bilder fanns, andra fanns inte, några bilder var stora några var små. Vissa hade riktigt dålig kvalitet och ingen text om vad de olika passen innebar.

Olika bilder

Ett utdrag på hur bilder och text för passen ser ut nu. Alla bilder har samma storlek och har samma kvalitet, de är i rätt format så att hemsidan är snabb och inte behöver ladda onödigt stora bilder.

I tiden - bra bild och text

 

Brutna länkar

Brutna länkar, knappar som inte leder någonstans och saker som rent allmänt inte fungerar är frustrerande och drar ner hela hemsidan och också ditt företag. Varför tar du inte hand om din hemsida, som är en del av ditt företag? Hur är det med resten? Tar du hand om mig som kund eller sköter du det likadant som din hemsida? Hur intresserad är du egentligen av ditt företag/din kunskap/ditt jobb? Har du kanske stagnerat precis som din hemsida, då förmodar jag att de allra flesta letar upp någon annan i samma bransch som sköter om det bättre.

I tiden brutna länkar o dead ends

 

Jag gjorde en speciell sida för det där som egentligen inte finns. OM det skulle vara så att det finns en gammal länk någonstans så kommer man till denna sidan istället.

I tiden 404 sidor

 

Ett språk

Det är viktigt att utgå från det land där man har sitt företag och verkar. Allting ska stå på samma språk, att blanda olika språk är aldrig någonsin en hit. Det brukar oftast vara så att något i texten inte går att översättas eller att ett tillägg inte kan översättas helt till det språk du önskar. Välj då hellre något annat, än att ha lite på, som det brukar vara, engelska här och där. Mycket snyggare, mer lättläst och mycket mer proffsigt om du har allt på samma språk, som sig bör. Det är inte okej att sväva med musen över en bild eller en knapp och så kommer det upp en text på engelska, till exempel.

I tiden - Blanda olika språk

Nu ser sidan istället ut så här, alla veckodagar är på svenska. Precis som det ska vara.

I tiden - ett språk

Tomt

Kommer man in på en hemsida och det antingen står så här ”Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor” för att man har glömt att ta bort en sektion som man kanske inte ville ha eller glömt att skriva om exempeltexten. Eller att det ser ut så här som på bilden här under. Helt tomt, bara två ord, så egentligen skulle detta fältet aldrig varit synligt.

Ingen text

Kika gärna in på Classic Gym och se hur den ser ut.

I tiden - snygg hemsida

Statistik

En månad efter lanseringen av deras nya hemsida ser statistiken för sökorden ut som på bilden här under. Inte så illa. Självklart krävdes det en hel del jobb där bakom som inte syns utåt men som ger resultat i synlighet på internet.

Statistik

Lisa